Trim kosatky 29er

Na obrázku je bílou čarou znázorněn obrys kosatky 29er. První věcí, kterou musíme pro správné nastavení trimu udělat, je najít těžiště plachty. Je to velmi jednoduché. Červená čára vede od horního rohu kosatky do středu paty plachty. Žlutá čára vede od zadního otěžového rohu do středu předního lemu. Můžete vést další čáru od předního spodního rohu do středu zadního lemu a čáry by se měly protnout v jednom bodě. Zadní lem ale není zcela rovný a tak nám pro měření postačí jen žlutá a červená čára, které se protnou v těžišti plachty.

Těžiště kosatky je velmi blízko spodní spíry. Lze tedy říci, že plocha plachty pod spírou je téměř shodná s plochou plachty nad spodní spírou.

Víme, že spodní spíra je přibližně 1300mm dlouhá a pomáhá plachtě udržet profil. Plachta je hlubší v přední části a tam je tvořen také větší tlak. Skutečné těžiště je tedy více vpředu. Je to ve 33% profilu. Odměříme-li po spíře 440mm od předního lemu, pak nalezneme skutečné těžiště hloubky profilu. Tímto novým bodem vede fialová čára na obrázku.

Tyto dvě čáry, žlutá a fialová, nám jednoduše určují rozmezí dotahování kosatky. Po obratu, nebo při akceleraci na startu je těžiště více vpředu, tedy na 33% profilu. Po dosažení maximální rychlosti se posouvá dozadu na 40-45% profilu.

Pokud plujete v ideálních podmínkách v trapézu na plný výkon, pak bude kosatka jistě dotažena na žlutou čáru (jedná se o prodloužení otěží od otěžové kladky, přes roh plachty). Naopak k fialové čáře se přiblížíte, když bude třeba zmenšit výkon při silných poryvech, nebo zvýšit výkon ve slabším větru. Kosatka na 29eru je na ovládání velmi citlivá a to zejména díky klenutému roachi a průběžným spírám.

Někdy se může stát, že v poryvovém větru, nebo ve vlnách při plném výkonu, přetáhnete kosatkovou otěž ještě nad žlutou čáru. Tím získáte hlubší profil s větším napětím v zadním lemu.

To samozřejmě platí i opačně. Na hladké vodě v silném větru můžete povolit pod fialovou čáru a získat tak volnější lem a plochou spodní část plachty. Je tedy celá řada možností. Základ je ale držet se po většinu času v rozmezí žluté a fialové čáry a intenzivně pracovat s napětím v samotné otěži.

Klíčem k úspěchu je výjezd po obratech, nebo akcelerace na startu. Povolte otěž o 75 až 100 mm a po dosažení téměř maximální rychlosti opět dotáhněte.


Více zde: https://www.iregata.cz/news/a29er-trim-kosatky/