Komunikace

Možná si ještě vzpomenete na staré jachtařské časy, kdy kosatníci na Fireballech zakládali "odbory." Jednalo se sice jen o recesi, ale určitě v tom byla i snaha o určité zviditelnění. Dříve prostě platilo, že kormidelní velel a sklízel slávu a kosatník dřel a mohl za vzniklé chyby. Doba se ale rapidně změnila a změnila se i práce posádky. Zatím co dříve kosatník na sportovní dvouposádkové lodi ovlivňoval jízdu ze 30-40%, dnes je to na některých moderních třídách téměř 80%. Je to z části dáno vývojem moderních plachetnic, ale především změnou celkového nasazení posádky.

Taktika

Dříve bylo zaběhlým pravidlem, že kormidelník byl mozkem posádky a on rozhodoval o strategii a taktice. Časem se to ale změnilo. V roce 1996 získali stříbrnou olympijskou medaili ve třídě 470 John Merricks a jeho kosatník Ian Walker. Byla to nesmírně zkušená posádka, jejíž hlavní silou byla týmová spolupráce a vzájemné porozumění. John byl menší a tak na lodi 470 zaujímal funkci kormidelníka, když ale přesedlali na dvoutrapézový skiff Int.14, byl na kormidle Ian. Oba dokázali zastávat kosatnickou i kormidelnickou práci na maximální světové úrovni, o čemž svědčí tituly světových šampionů v obou třídách. Po tragickém úmrtí Johna se Ian vrhl za kormidlo a vybojoval na Staru další stříbro na příští olympiádě v Sydney.
Nejlepší posádky dnes komunikují strategii a společně vytváří plán závodu. Konzultují meteorologický vývoj, předpokládané stáčení větru, proudy a další prvky důležité pro volbu správné strategie. Na stoupačku pak může kosatník lépe kontrolovat situaci a hlásit potřebné informace o dění na závodním okruhu. Vše je dnes týmová práce. Samozřejmě záleží na typu lodě. Pokud hlavní plachtu vede kosatník (49er, 29er, Tornado), pak je právě on zodpovědný za vyvážení lodě a rychlost. Na taktiku už mu tolik času nezbývá. U tradičních lodí typu (470, Fireball) má ale z hrazdy větší přehled, zejména v silnějším větru a větších vlnách, a může lépe hodnotit situaci.

Výměna rolí

Je obrovskou výhodou, když je kosatník zároveň zkušeným kormidelníkem. Proto není nikdy na škodu, když si posádka během tréninku čas od času vymění role. Kosatník opět získá cit pro vedení lodě a pochopí, jak důležité je pomáhat kormidlování využíváním vlastní hmotnosti k náklonu lodě. Kormidelník na kosatce zjistí nutnost včasné komunikace, hlášení manévrů a celkové možnosti kosatníka. Někdy je dobré se prohodit v posádkách. Máte pak možnost okoukat triky svých soupeřů, nebo se minimálně vyvarovat chybám. Při výměnách se minimálně naučíte lépe komunikovat. Každý totiž lpí na jiném přísunu informací. Někdo trvá na hlášení změn větru, ale to je věc, kterou by si kormidelník spíše měl hlídat sám. Kosatník by měl sledovat ostatní lodě a vždy vědět, zda je možné okamžitě točit do případné změny. Základem je ale hlásit poryvy, změny větru před lodí a sérii větších vln.

Typ lodě

Celá technika jízdy i taktika záleží na typu lodě, na které závodíte. Jinou strategii volíte na pomalé plachetnici a jinou na rychlém katamaránu. U pomalé lodě se snažíte nikdy nepřejet mezní čáru a také po ní nejet v proměnlivém větru moc dlouho. Ztráta by totiž byla moc velká. U rychlé lodi mírné přejetí mezní čáry neznamená takovou ztrátu. Odpadnutím po obratu loď vyletí do skluzu a ztrátu snadno doženete. Horší by bylo nedojetí k mezní čáře a zbytečné dva obraty navíc. Rozdíly jsou také v maximálním využití rychlosti lodě. U pomalých lodí musíte jet stále na 100%. U rychlých lodí je to nemožné. Proto se snažíte udržet maximální výkon zejména v krizových momentech, tedy po startu, při míjení lodí a u značek tratě.

Start

V dnešní době, kdy se rozjížďky postupně zkracují, je start ještě důležitější, než dříve. Kosatníkovým úkolem je udržet loď v přední linii mezi soupeři, ale ne přes čáru. Kormidelník zodpovídá za prostor k rozjetí lodě (vaší i soupeřovi). Vše je opět závislé na dobré komunikaci. Kosatník lépe najde mezeru v závětří mezi loděmi a může tam kormidelníka nasměrovat. Na něm už je pak rychlost a místo příjezdu a technika stání v prostoru plánovaného startu.
Před signálem oba maximálně pracují na rozjetí lodě. Obě plachty musí být perfektně vedené až k úplnému dotažení po odstartování. Trim se mění až po pár desítkách, či stovkách metrů. Je třeba jet na 100% výkon. Kormidelník se plně soustředí jen na rychlost, ale kosatník by měl mít v záloze vždy záložní plán. Pokud se vám nepodaří udržet přední linii a rychlost, kosatník musí znát pohyb lodí v návětří a ihned jak je to možné, zavelet k obratu, který vás rychle dovede na čistý vítr.

Zadní vítr

V dnešní době je pro kosatníky snazším kurzem jízda po větru. Jakmile je genakr na stěžni, kosatník se plně koncentruje na jeho perfektní vedení. U symetrických spinakrů navíc vede i návětrnou otěž a nemá čas koukat po vodě. Situaci nyní musí naopak hlásit kormidelník. Ten přináší informace o poryvech, vlnách, či změnách techniky jízdy (úhlu). Kosatník naopak hlásí tlak v plachtě, což umožňuje kormidelníkovi sjíždět níže, nebo naopak generovat více výkonu.
Pro dobrý výkon je nutné i společné pumpování s plachtami, či tělem.

Jachting na dvouposádkových plachetnicích je týmový sport. Záleží na výkonu obou jednotlivců, ale především na jejich souhře. Snažte se tedy na lodi více komunikovat. To je cesta k vítězství!


David Křížek - iRegata.cz